Beeldmeditaties

Logo

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

beeldmeditatie 2018 4 verkleindKerry James Marshall (1955, Alabama) wordt beschouwd als een van de belangrijkste schilders van zijn generatie. Veel van zijn werk is geworteld in zijn persoonlijke leven. Zijn jeugd werd gevormd door geweld – buren en vrienden werden met regelmaat gestoken of omgebracht. Het dominante thema in zijn werk is het tegengaan van de stereotiepe beelden van de zwarte bevolking en het thematiseren van de complexiteit van de Afro-Amerikaanse identiteit.
In de kunstgeschiedenis wil hij ‘het tekort in de beeldbank’ vullen. Marshall zei ooit:

"In de Europese kunstgeschiedenis worden zwarte mensen voorgesteld als randfiguren, ze zijn bijna nooit onderwerp van een kunstwerk. Ik voel mij geen onderdeel van de kunstgeschiedenis. Met mijn kunst wil ik deze afwezigheid aanpakken."

Museum Catharijneconvent bijvoorbeeld heeft één schilderij van een zwarte Maria met kind in de collectie, andere schilderijen worden met name bevolkt door witte mensen.

We kijken hiernaast naar een detail van Marshalls schilderij ‘Vignette’ uit 2003.

Twee donkere figuren rennen van links naar rechts.
Korenvelden en boomgroepen vormen het decor.
Bijna alle vogels en vlinders vliegen met hen mee.

Is het een liefdespaar?
Lijkt hun gracieus rennen op een dans?

Of zijn ze op de vlucht?
Worden ze verdreven uit het ‘witte-kunst-paradijs’ als een zwarte Adam en Eva?

 

Afbeelding: Kerry James Marshall, 'Vignette', 2003

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn